ΑΝΟΙΧΤΗ ΔΙΑΛΕΞΗ
Σάββατο 11 Ιουνίου 2005
«Beyond the small group»
Ομιλητής: Haim Weinberg, Groups in multicultural society training program, Beit-Berl College, Israel, E-mail: haimw@netvision.net.il
Περίληψη
Πώς συνδέουμε την εργασία μας στην θεραπευτική ομάδα με τον κόσμο πέρα από αυτήν; Οι ομαδικοί θεραπευτές παραδοσιακά εργάζονται σε μικρές ομάδες και εστιάζουν την προσοχή τους στο «εδώ και τώρα», αποφεύγοντας τα κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα που συμβαίνουν εκτός ομάδας. Στο σύγχρονο κόσμο μας αυτό είναι σχεδόν αδύνατο αφού συγκρούσεις, τρομοκρατικές ενέργειες και άλλα τραυματικά γεγονότα διεισδύουν στον “φλοιό” της ομάδας και εισβάλλουν στο ασφαλές της περιβάλλον.
Σε αυτήν την εργασία θα επιχειρήσω να γεφυρώσω το κενό που υπάρχει ανάμεσα στην παραδοσιακή θεωρία και τεχνική και το κοινωνικά αναπτυσσόμενο συνειδητό και ασυνείδητο σε συνδυασμό με το «ήθος του τραύματος» (trauma ethos). Θα εστιάσω στις μεγάλες ομάδες, οι οποίες έχουν την τάση να εξερευνούν τα συνειδητά και τα ασυνείδητα δυναμικά καθώς και τις δυνάμεις που κινητοποιούν διαδικασίες στην κοινωνία, τα συστήματα και τις οργανώσεις.
Η μεγάλη ομάδα αποτελεί μια πολύτιμη ομαδική δομή από την οποία μπορούμε να μάθουμε για το κοινωνικό ασυνείδητο, την μαζική ψυχολογία και την ευρύτερη κοινωνία. Παρ’ όλο που συνήθως στις ομάδες εστιάζουμε στο «εδώ και τώρα», όταν θέλουμε να εξερευνήσουμε το κοινωνικό ασυνείδητο και τα διαπολιτισμικά φαινόμενα απευθυνόμαστε στο «εκεί και τότε». Στις μεγάλες ομάδες εφαρμόζεται τέλεια η ιδέα της ομάδας ως μικρόκοσμου.
Μέσω αυτής της εργασίας θα επιχειρήσω να ικανοποιήσω την επιθυμία μας να μάθουμε για τις κοινωνικές διαδικασίες και τον τρόπο που αυτές σχετίζονται με τις ομαδικές διαδικασίες. Θα εστιάσω στο Κοινωνικό Ασυνείδητο και τις εκδηλώσεις του στις ομάδες. Το ερώτημα που θα απευθύνουμε στους εαυτούς μας είναι «τι μπορούμε να μάθουμε γενικά από τις ομάδες για τις οργανώσεις, τους θεσμούς και την ευρύτερη κοινωνία»;
Βιβλιογραφία, Αναφορές και Βασικές Έννοιες
Anzieu, D. (1984). The Group and the Unconscious. London: Routledge & Kegan Paul.
Bion, W.R. (1961). Experiences in Groups. New York: Basic Books
Brown, D. (2001). A contribution to the understanding of the social unconscious. Group Analysis, 34(1): 29-38: four ways in which the social unconscious is manifested: 1. Assumptions – what is taken for granted and natural in society. 2. Disavowals – disowning knowledge or responsibility for things that are unwelcome. 3. Social defences – what is defended against by projection, denial, repression or avoidance. 4. Structural oppression – control of power and information by competing interests in society and the international community.
Brown, D., & Zinkin, L. (eds.) (1994). The Psyche and the social world. London: Routledge
Cohen, B.D., Ettin, M.F., & Fidler, J.W. (2002). Group Psychotherapy and Political Reality: A Two-Way Mirror. Madison, CT: International Universities Press
Dalal, F. (1998) Taking the Group Seriously: Towards a Post-Foulkesian Group Analytic Theory. London: Jessica Kingsley: «The social unconscious includes, but is bigger than, what might be called the cultural unconscious. The cultural unconscious can be described as consisting of the norms, habits, and ways of thinking of a particular culture. … The social unconscious … includes the power relationships between discourses. The social unconscious is a discourse which hierarchically orders other discourses» (page 212).
Dalal, F. (2001) The Social Unconscious: A Post-Foulkesian Perspective, Group Analysis 34(4): 539-555: «the unconscious is constituted by social at every level» (page 554).
Elias, N. (1991). The Symbol Theory. London: Sage: «Humans… are made by nature for culture and society» (page 84).
Foulkes, S.H. (1948). Introduction to group analytic psychotherapy. London: William Heinmann Medical Books: «The Microcosm of the Individual repeating and reflecting the microscopical changes of the Society, of which he forms a part» (page 14).
Foulkes, S.H. (1964). Therapeutic Group Analysis. N.Y.: International University Press: «… the group-analytic situation, while dealing with the unconscious in the Freudian sense, brings into operation and perspective a totally different area of which the individual is equally unaware. …One might speak of a social or interpersonal unconscious» (page 52).
Hopper, E. (1996). The Social Unconscious in Clinical Work, Group, 20(1), 7-42: «the concept of the social unconscious refers to the existence and constraints of social, cultural and communicational arrangements of which the people are unaware»
Hopper, E. (2003a). The Social Unconscious: selected papers. London: Jessica Kingsley Publishers.
Kernberg, O.F. (2003). Socially sanctioned violence: The large group as society. In S. Schneider & H. Weinberg (eds.), The large group revisited: The herd, primal horde, crowds and masses (pp. 123-147). London: Jessica Kingsley Publishers: «Whether the unorganized large group will shift in a paranoid or a narcissistic direction depends on a number of influences: the composition of the group, the nature of the sociocultural environment within which the large operates, the extent to which all the members are under realistic, external pressures or constraints affecting their economic, social or political well-being» (page 129).
Schermer, V. (ed.) (2002) The implications of multicultural diversity and ethnopolitical conflict for working with groups. Group (special edition): «for several decades, the community of therapists… systematically avoided direct involvement with issues of social conflict, multi-cultural diversity, and individual and collective trauma, focusing on their patients’ inner lives, interpersonal concerns, and here-and-now group processes, without reference to the larger social context in which they occurred» (page 176).
Turquet, P. (1975). Threats to Identity in the Large Group. In: L.Kreeger (ed.), The Large Group: Dynamics and Therapy. London: Constable.
Volkan, V. (2001). Transgenerational Transmissions and Chosen Traumas: An Aspect of Large Group Identity. Group Analysis, 34: 79-97: chosen trauma is the collective memory of a disaster, which becomes a paradigm that keeps the existential threat in the national memory in order to ward off potential complacency. The chosen trauma is the shared mental representation of a massive trauma that the group’s ancestors suffered
Volkan, V. (2002). September 11 and societal regression. Group Analysis, 35(4), 456-483.
Weinberg, H., & Schneider, S. (2003). Introduction: Background, Structure and Dynamics of the Large Group. In S. Schneider & H. Weinberg (eds.), The Large Group Revisited: The Herd, Primal Horde, Crowds and Masses (pp. 13-26). London: Jessica Kingsley Publishers.
Λίγα λόγια για τον ομιλητή
Ο Haim Weinberg είναι κλινικός ψυχολόγος και Ομαδικός Αναλυτής από το Ισραήλ.
Είναι Διευθυντής της εκπαίδευσης «Συντονιστές Ομάδων σε μια Πολυπολιτισμική Κοινωνία» στο Beit-Berl College. Διδάσκει στη Σχολή Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστήμιου του Τελ Αβίβ, καθώς και στο πρόγραμμα Integrative Psychotherapy στο Κέντρο Buber του Τμήματος Ψυχολογίας στο Hebrew University της Ιερουσαλήμ.
Είναι μέλος του Board of Directors της International Association of Group Psychotherapy (IAGP), μέλος της Group Analytic Society (GAS) και της American Group Psychotherapy Association (AGPA).
Έχει διατελέσει Πρόεδρος της Israeli Association of Group Psychotherapy.
Είναι επίσης ο ένας από τους δύο Προέδρους του Scientific Program Committee του επόμενου Παγκόσμιου Συνεδρίου της IAGP στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας το 2006.
Ο Haim Weinberg έχει εκδώσει πάνω από 10 άρθρα σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και έχει επιμεληθεί μία διεθνή συλλογική μονογραφία σχετικά με τις Μεγάλες Ομάδες (Schneider S. & Weinberg H. (eds.), (2003) The Large Group Revisited: The Herd, Primal Horde, Crowds and Masses. London: Jessica Kingsley Publishers) και έχει συντονίσει πολυάριθμα εργαστήρια σε τοπικές και διεθνείς συνδιασκέψεις.