ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ
ΑΝΟΙΧΤΗ ΔΙΑΛΕΞΗ
Σάββατο 7 Οκτωβρίου 2017, 11:00-12:30
GENDER AND SEXUALITY IN INDIVIDUAL AND GROUP PSYCHOTHERAPY
Ομιλήτρια: Gila Ofer, Ph.D.
Gila Ofer is a clinical psychologist, training psychoanalyst and group analyst. She is a founding member and past President of Tel-Aviv Institute of Contemporary Psychoanalysis (TAICP) and a founding member of the Israeli Institute of Group Analysis (IIGA). She is a lecturer and supervisor in the Program of Psychoanalytic Psychotherapy at Tel-AvivUniversity and is on the faculty of TAICP, and IIGA. She is also convening training in group analysis in Istanbul and in Bucharest. Dr. Ofer is a joint member of the executive board, past chair of the group analytic section of the European Federation of Psychoanalytic Psychotherapy (EFPP), coordinator of Eastern European countries EFPP, and the editor of the EFPP Psychoanalytic Psychotherapy Review. She has published her work in leading international journals and has presented her work and taught in Israel, Europe and the USA. She is the editor of the book “A Bridge over Troubled Water: Conflicts and Reconciliation in Groups and Society” published 2017.
Συντονίστρια: Μαργαρίτα Κρητικού, Ψυχίατρος, Ομαδική Αναλύτρια, Πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Ψυχοθεραπείας & Παιδείας στην Ομαδική Ανάλυση-HOPEinGA
Περίληψη
This presentation reflects on the impact that social stereotypes of males and females have on our unconscious and on ourselves and on our attitudes toward men and women. The essentialist approach advocated by Freud and his followers says that the difference is biological and essential. The constructionist approach says that gender is a product of cultural conceptions and norms. My argument is that the discourse on gender and sexuality between essentialism and constructionism, that deals with nature versus society impact, the discussion in philosophy, art, literature and psychoanalysis, about whether identity as man or woman is biologically or culturally derived is not merely theoretical. It is a discourse which reflects a central conflict in the psyche of men and women: On the one hand there is the wish to firmly establish the differences (Blessed He that created me a Man; Blessed he that created me a woman). On the other hand – a strong wish to delete or blur the differences, to mask their meaning, to be complete with no deficiency, to fulfill our bisexuality.
I present some concepts that help us reconceptualize gender issues and help us find a space for bridging feminine and masculine identities interpersonally and intrapersonally in our therapeutic work with individuals and groups. The theoretical part will be illustrated by clinical examples.
Μετάφραση
Αυτή η παρουσίαση, μελετά την επίδραση που έχουν τα κοινωνικά στερεότυπα των ανδρών και των γυναικών στο ασυνείδητο μας και στον εαυτό μας καθώς και στη στάση μας απέναντι στους άνδρες και τις γυναίκες. Η ουσιοκρατική προσέγγιση που υποστηρίζει ο Φρόιντ και οι οπαδοί του είναι ότι η διαφορά είναι βιολογική και ουσιαστική. Η προσέγγιση του κοινωνικού κονστρουκτσιονισμού υποστηρίζει ότι το φύλο είναι προϊόν πολιτιστικών αντιλήψεων και κανόνων. Το επιχείρημά μου είναι ότι η συζήτηση σχετικά με το φύλο και τη σεξουαλικότητα μεταξύ της ουσιοκρατίας και του κονστρουκτσιονισμού, που έχει να κάνει με μια αντίληψη «φύση έναντι κοινωνίας», η συζήτηση στη φιλοσοφία, την τέχνη, τη λογοτεχνία και την ψυχανάλυση, σχετικά με το εάν η ταυτότητα ως άνδρας ή γυναίκα προέρχεται βιολογικά ή πολιτισμικά δεν είναι μόνο θεωρητική. Είναι μια συζήτηση που αντικατοπτρίζει μια κεντρική σύγκρουση στην ψυχή των ανδρών και των γυναικών: Από τη μία πλευρά υπάρχει η επιθυμία να εδραιωθούν καθαρά οι διαφορές (ευλογημένος αυτός που με δημιούργησε Άνδρα· ευλογημένος αυτός που με δημιούργησε Γυναίκα). Από την άλλη πλευρά – μια ισχυρή επιθυμία να διαγραφούν ή να θολώσουν τις διαφορές, να αποκρύψουν το νόημά τους, να είναι πλήρεις χωρίς ελλείψεις, να εκπληρώσουν την αμφιφυλοφιλία μας.
Στη διάλεξη αυτή θα παρουσιάσω κάποιες έννοιες που μας βοηθούν να επαναπροσδιορίσουμε τα θέματα φύλου και να μας βοηθήσουν να βρούμε ένα χώρο γεφύρωσης της γυναικείας και ανδρικής ταυτότητας διαπροσωπικά και διαμεσοπροσωπικά στο θεραπευτικό μας έργο με άτομα και ομάδες. Το θεωρητικό μέρος θα διανθιστεί με κλινικά παραδείγματα.
Βιβλιογραφία
Aron, L. (1995). The internalized primal scene. Psychoanalytic Dialogues, 5, 195–238.
Benjamin, J., (1991). Father and daughter: identification with difference – a contribution to gender identity.Psychoanalytic Dialogues, 1, 277–300.
Berenstein, D. (1990). Female genital anxieties, conflicts and typical mastery modes. International Journal of Psycho-Analysis, 71, 151–165.
Britton, R. (1989). The missing link: Parental sexuality in the Oedipus complex. In The Oedipus complex today, ed. J. Steiner (pp. 83–102).. London: Karnac Books.
Burman, E. (2005). Contemporary feminist contributions to Debates around gender and sexuality: from identity to performance.Group Analysis, 38, 17–30.
Chasseguet-Smirgel, J. (1984), The femininity of the psychoanalyst in professional practice. International Journal of Psycho-Analysis, 65, 169–178.
Chodorow, N. (1989). Family structure and the feminine personality. In Feminism and psychoanalytic theory, (pp. 45-65).. New Haven, CT: Yale University Press.
Conlon, I. (1991). The effect of gender on the role of the female group conductor. Group Analysis, 24, 87–200.
De Beauvior, S. (1974). The second sex. New York: Bantam Books.
Fast, I. (1990), Aspects of early gender development: Toward a reformulation. Psychoanaytic Psychology, 7, 105–117.
Foulkes, S. H. (1964). Therapeutic group analysis. London: Karnac Maresfield Reprints.
Freud, S. (1905), On the sexual theories of children. Standard Edition, 9: 205-226. London: Hogarth Press, 1959.
Freud, S. (1918), From the history of an infantile neurosis. Standard Edition, 17, 3–123. London: Hogarth Press, 1957.
Freud, S. (1931). Female sexuality. Standard Edition, 21, 223–246. London: Hogarth Press, 1961.
Gilligan, C. (1982). In a different voice. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Halton, M. (1998). The group and the Oedipal situation. Psychoanalytic Psychotherapy, 12, 241–258.
Jordan, J., & Surrey, J. (1986). The self in relation: Empathy and the mother-daughter relationship. In T. Bernay & D. Cantor (eds.), The psychology of today’s women.(pp. 81-104). Hillsdale, NJ: Analytic Press.
Klein, M. (1952). The origins of transference, International Journal of Psycho-Analysis, 33, 433–438.
Lloyd-Mayer, E. (1985). Everybody must be just like me: observations on female castration anxiety. International Journal of Psycho-Analysis, 66, 331–348.
Mitchell, S. (1991). Gender and sexual orientation in the age of postmodernism: the plight of the perplexed clinician. Gender and Psychoanalysis, 1, 45–73
Nitsun, M. (2000). The primal scene in group analysis. In D. Brown & L. Zinkin, The psyche and the social world, (pp. 129–145). London: Jessica Kinglsey.
Rose,C. (2002). Talking gender in the group. Group Analysis, 35, 525–539.
Winnicott, D. W. (1971). Creativity and its origin. In Playing and reality, pp.76-100). London: Tavistock Publications.
Woolf, V. (1973). Orlando: a biography. New York: Harvest books/Harcourt Inc.
Young-Bruehl, E. (1996). Gender and psychoanalysis: An introductory essay. Gender and Psychoanalysis, 1, 7–18.