ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
Θέμα: «Αποχαιρετισμός και έλευση του καινούριου: Μια ομαδικοαναλυτική σκοπιά».
Εισηγήτρια: Αγγελική Πασσιά, Ομαδική Αναλύτρια, Σύμβουλος Οργανισμών, Απόφοιτος της Παιδείας Ομαδικών Αναλυτών και της Παιδείας Συμβούλων Οργανισμών της HOPE in GA, DEA Σύγχρονης και Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (Σορβόννη, Παρίσι IV), Mέλος της International Association of Group Psychotherapy and Group Processes (IAGP) και της British Association of Art Therapists (BAAT). Xείρωνος 9, Ευαγγελισμός, Τηλ. 6979661646, Ε-mail:apassia@ath.forthnet.gr
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ως Ηράκλειτος έλεγε, πυρός θάνατος αέρι γένεσις, και αέρος θάνατος ύδατι γένεσις.
Οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς σηματοδοτούν την ολοκλήρωση και τον αποχαιρετισμό αλλά και εμπεριέχουν την ελπίδα και τις προσδοκίες για το Καινούριο. Σημαίνουν ολοκλήρωση αλλά και γέννηση με τη Γέννηση του Χριστού.
Ο εορτασμός της Πρωτοχρονιάς αναπαριστά συμβολικά τη Κοσμογονία και εκφράζει μια βαθιά ανάγκη του ανθρώπου να αναβιώνει τις καταβολές του και να διασφαλίζει την έννοια της συνέχειας.
Η κυκλικότητα είναι μια φυσική έννοια και ο κύκλος είναι μια βασική δομή στη φύση που αντανακλάται τόσο στο μικρόκοσμο όσο και στο μακρόκοσμο.
Κάθε μόριο και κάθε κύτταρο είναι ένας κύκλος που περικλείει έναν πυρήνα, είναι μια Μαντάλα. Η λέξη μαντάλα, προέρχεται από τα σανσκριτικά και σημαίνει «κύκλος», «πληρότητα», «ένωση». Αναπαριστά το ίδιο το σύμπαν, είναι ταυτόχρονα ο μικρόκοσμος και ο μακρόκοσμος. Περικλείει την έννοια της δημιουργίας, της πληρότητας, της ολοκλήρωσης και της αέναης κυκλικότητας του χρόνου.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο η μαντάλα σχετίζεται με την έννοια της ομαδικοαναλυτικής Μάτριξ. Η έννοια της μάτριξ είναι θεμελιώδης έννοια της ομαδικής ανάλυσης. Ο Foulkes, πατέρας της ομαδικής ανάλυσης, έδωσε τον ορισμό της μάτριξ ως εξής: το υποθετικό δίκτυο επικοινωνίας και σχέσεων μέσα σε μια δεδομένη ομάδα. Είναι ο κοινός τόπος ο οποίος καθορίζει την έννοια και σημασία όλων των γεγονότων και πάνω στον οποίο τοποθετούνται όλες οι επικοινωνίες και ερμηνείες, λεκτικές και μη λεκτικές. (Foulkes, 1964).
Ως έμβια όντα βιώνουμε καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μας αλλαγές και μεταμορφώσεις, είτε μεταβαίνοντας βιολογικά και κοινωνικά από το ένα στάδιο σε ένα άλλο είτε ως φυσικές διαδικασίες και αλλαγές στον ρου της ζωής μας. Η διαδικασία του αποχαιρετισμού ως εκ τούτου, αποτελεί μια φυσική και αναμενόμενη διαδικασία προκειμένου να ακολουθήσει, όπως και στη φύση, η εξελικτική και δημιουργική διαδικασία.
Η ομαδική ανάλυση, όπως και ο κύκλος της ζωής, αγκαλιάζει τα παναθρώπινα θέματα και σύμβολα της ζωής. Η ομάδα ως κύκλος και ως όλον αναβιώνει τη σχέση και αλληλεπίδραση του μικρόκοσμου με τον μακρόκοσμο της ανθρώπινης εξέλιξης, της ιστορίας και της κουλτούρας, αλλά κυρίως της ανανέωσης μέσα σε αυτόν τον αέναο κύκλο που λέγεται ανθρώπινη ύπαρξη.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Alquié, F. (1943) Le désir d’ Eternité, Paris : Presses Universitaires de France.
2. Benichou, H. (1992) Fêtes et Calendriers Paris: Mercure de France.
3. Bloch M. & Perry J. (1982) Death and the Regeneration of Life. Cambridge: Cambridge University Press.
4. Brown D., Zinkin L. Ed. (2000) The Psyche and the Social World, London: JKP
5. Chevalier J. & Gheerbrant A. (1991) Dictionnaire des Symboles, Paris : Robert Laffont.
6. Di Ciacco J. (2008) The colors of grief, London: JKP
7. Durand, G. (1969) Les Structures Antropologiques de l’Imaginaire, ανατύπωση 1984, Paris: Bordas.
8. Eliade, M. (1958) Patterns in Comparative Religion, London &New York: Sheed &Ward
9. Eliade, M. (1952) Images et Symboles, ανατύπωση 1980, Paris: Gallimard, col. ‘Tel’.
10. Eliade, M. (1969) Le Mythe de l’Eternel Retour, Paris: Gallimard.
11. Foulkes S.H. (1990) Selected Papers. Psychoanalysis and Group analysis, London: Karnac
12. Foulkes S.H. & Anthony, E.J. (1965) Group Psychotherapy. The psychoanalytic approach, ανατύπωση 1984, London: Karnac.
13. Foulkes, S.H. (1948) Introduction to Group-analytic Psychotherapy, ανατύπωση 1984, London: Maresfield Reprints
14. Foulkes S.H. (1964) Therapeutic Group Analysis, ανατύπωση 1984, London: Karnac.
15. Fraser, J.G. (1935) Le Rameau d’Or. Paris:Librairie Orientaliste Paul Geuthner. Ανατύπωση Paris: Robert Laffont (1984).
16. Girard, R. (1978) Des choses cachées depuis la fondation du monde, Paris: Bernard Grasset.
17. Jung C.G. (1953) Métamorphoses de l’ âme et ses symboles, Génève: Goerg Editeur S.A, 1987,1989.
18. Jung, C.G. (1971) Mysterium Conjuctionis. Olten: Walter Verlag. Γαλλική Μετάφραση Paris: Albin Michel (1980).
19. Jung, C.G. Psychologie et Alchimie, Paris: Buchet/Chastel.
20. Kahn Ch. (ed.) (1987) The Art and Thought of Heraclitus, Cambridge: Cambridge University Press.
21. Kokosalakis N. (1987) «The political significance of popular religion in Greece»: Archives des Sciences Sociales des Religions, juillet-septembre 1987, no 64.1, Paris: Ed. Du Centre National de la Recherche Scientifique.
22. Lawson, J.C. (1964) Modern Greek Folklore and Ancient Greek Religion, New York: University Books.
23. Levi-Strauss, Cl., (1952) «Le père Noël supplicié», Les Temps Modernes. Ανατύπωση, Sables, Toulouse, (1994).
24. Morgan J. & Laungani P. (2005) Death and Bereavement around the world, vol. 4, New York: Paywood Publishing Company
25. Pines, M. (ed.) (2000) The Evolution of Group Analysis, London: Jessica Kingsley
26. Roob, Α. (2001) Alchemy and Mystiscism, The Ηermetic Museum, London: Taschen.
27. Shermer V, Pines M, Ed. (1994) Ring of Fire, London &New York: Routledge